Nasze przedszkole bierze udział w projekcie "Klub zdrowego przedszkolaka". Odwiedziły nas Panie z Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Gliwicach i wzięły udział w zajęciach w grupie Maleństwa.

Nasi nauczyciele posiadają wysokie kwalifikacje do pracy z dziećmi. Posiadają kwalifikacje do pracy z dziećmi przedszkolnymi ale także ze względu na specyfikę naszego przedszkola posiadają dodatkowe wykształcenie. Dlatego w naszym gronie pedagogicznym mamy między innymi: oligofrenopedagogów, terapeutów zajęciowych, surdopedagogów, terapeutów SI, logopedów, psychologa, pedagoga. 

 

 

 Dyrektor: mgr Ewa Pecka

Wicedyrektor: mgr Dorota Zbraniborska

 

 

NAUCZYCIELE, TERAPEUCI, LOGOPEDZI

 

Grupa 1 Kubusie

Nauczyciele: mgr Ewa Klimas , mgr Ewa Pecka

 

Grupa 2 Maleństwa

Nauczyciele: mgr Agata Janus, mgr EWA Strutyńska

 

Grupa 3  Kłapouszki

Nauczyciele: mgr Aleksandra Majgier, mgr Dominika Maruszak

 

 Grupa 4 Tygryski

Nauczyciele: mgr Ewa Krawczyk, mgr Sławomira Stwora

 

Grupa 5 Sowy

Nauczyciele: mgr Ramona Włoch, mgr Ewa Juskowiak,

 

Grupa 6 Króliczki

Nauczyciele: mgr Agnieszka Michalik, mgr Magdalena Hulin

 

Grupa 7 Kangurki

Nauczyciele: mgr Marta Młynarska, mgr Dorota Zbraniborska

 

Grupa 8 Puchatki

Nauczyciele: mgr Małgorzata Łaskawska, mgr Agnieszka Barwinek

 

 

Nauczyciele dochodzący: mgr Dorota Ryczko, mgr Anna Zientarska - Pabiasz,

mgr Janina Sikora

 

 Nauczyciel religii: mgr Barbara Kobylarz

Nauczyciel j. francuskiego: mgr Natalia Kowal

 

mgr Sylwia Feige- Logopeda

 mgr Marzenna Pietras -Koralewska – Logopeda

mgr Magdalena Łukasik- psycholog, pedagog

Zdajemy sobie sprawę jak ważny jest ruch i przebywanie na świeżym powietrzu dla rozwoju małego dziecka. Dlatego staramy się by otoczenie przedszkola było dla dzieci atrakcyjne i inspirowało je do zabaw w teranie. Posiadamy dwa nowoczesne i bezpieczne place zabaw (dla młodszych i dla starszych dzieci), piaskownice i huśtawki. 

Na terenie przedszkola znajdują się również ogródki kwiatowe oraz ogród warzywny. O ogródki dbają nasze przedszkolaki: sadzą, plewią, kopią, podlewają. Daje im to dużo radości ale tez uczy wielu pożytecznych rzeczy. 

Na naszym podwórku dzięki wsparciu sponsorów i wysiłkowi naszych pracowników powstała ścieżka sensoryczna. Już teraz dostarcza dzieciom wiele radości. Będziemy ja na bieżąco zmieniać i urozmaicać.

 

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to specjalistyczne zajęcia, z których korzystanie przysługuje dzieciom oraz ich rodzinom z różnorodnymi zaburzeniami rozwojowymi jak na przykład:

  • uszkodzenia wzroku (np. niedowidzenie),
  • uszkodzenia słuchu (np. niedosłuch),
  • znaczne zaburzenia koordynacji ruchowej,
  • niepełnosprawność intelektualną,
  • zaburzenia ze spektrum autyzmu,
  • opóźnienie rozwoju mowy,
  • nieprawidłowości rozwoju ruchowego,
  • ogólne spowolnienie rozwoju.                                                                                               

Zalecane jest aby maluchy zaczynały uczęszczać na zajęcia jak najwcześniej od chwili wykrycia u nich zaburzeń rozwojowych. Ogólnie dziecko może korzystać z usprawniającej terapii do momentu rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej.

Wczesnego wspomagania rozwoju małych niepełnosprawnych dzieci nie należy utożsamiać z edukacją. Prawidłowa realizacja tej formy pomocy polega na :                                                                          

   -podjęciu odpowiednich działań, których celem jest zapewnienie dziecku optymalnego rozwoju osobowości, poprzez stworzenie mu odpowiednich warunków życia oraz wychowania w domu, przedszkolu/ lub w innych środowiskach wychowawczych w których aktualnie przebywa,                                                                                                                                           

  - planowego i systematycznego organizowania działań ukierunkowujących dzięki zastosowanym metodom aktywność dziecka i pozwalających mu osiągnąć wyższy poziom samodzielnego funkcjonowania w różnych dziedzinach,                                                                                  

 - stosowania specjalnych metod stymulowania rozwoju psychoruchowego dziecka i wyrównywania deficytów rozwojowych. Dobór tych metod powinien być poprzedzony szczegółowa diagnozą dziecka. ( Piszczek, 2007, s. 154)

Cele zajęć wczesnego wspomagania rozwoju:

  • pobudzenie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka
  • zapobieganie pogłębianiu się niepełnosprawności dziecka, izolacji bądź marginalizacji rodziny
  • przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w odpowiednim czasie
  • pomoc rodzinie w akceptacji niepełnosprawnego dziecka oraz wypełnianie zadań opiekuńczo- rehabilitacyjnych
  •  umożliwienie osiągnięcia odpowiedniego wykształcenia, zdobycia zawodu lub umiejętności w zawodzie
  • umożliwienie osiągnięcia samodzielności życiowej, odpowiedniej do wieku i osiągniętego rozwoju
  • rozwijanie odpowiedzialności rodziny za prawidłowy rozwój dziecka oraz wzmacnianie wiary dziecka w jego własne możliwości
  • wzmacnianie więzi rodzinnych i zapobieganie oddawaniu dzieci niepełnosprawnych do placówek sprawujących całkowitą opiekę

Co zrobić aby dziecko mogło uczęszczać na takie zajęcia?

Podstawą do tego, aby dziecko mogło uczęszczać na zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju, jest uzyskanie odpowiedniej opinii o takowej potrzebie. Dokument taki wystawiają poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Jeżeli więc rodzice podejrzewają, że z ich dzieckiem dzieje się coś nieprawidłowego, zdecydowanie powinni udać się oni do takiej placówki. Zanim jednak to zrobią, trzeba się wcześniej odpowiednio przygotować – do poradni trzeba bowiem zabrać pewne specyficzne dokumenty. Podstawową powinnością rodziców jest oczywiście wypełnienie wniosku o wydanie opinii dotyczącej ewentualnej potrzeby prowadzenia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Do wniosku trzeba jednak załączyć pewne dokumenty – jednym z istotniejszych jest tutaj zaświadczenie lekarza specjalisty o istniejących u pacjenta deficytach (np. o zaburzeniach słuchu u dziecka czy wzroku) – wydawaniem takowych typowo zajmują się pediatrzy oraz specjaliści medycyny rodzinnej. Czasami konieczne może być również dostarczenie innych dokumentów, np. wyników jakichś badań przeprowadzonych wcześniej u dziecka, dokumentacji z przebiegu wcześniejszych terapii (np. logopedycznej) czy opinii o funkcjonowaniu malucha w przedszkolu. Zanim więc rodzice udadzą się już ostatecznie do poradni w celu załatwienia wszystkich formalności, najlepiej najpierw jest się dowiedzieć, jakich dokładnie dokumentów dana placówka wymaga. Zajęcia te są bezpłatne. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu.

Kto prowadzi takie zajęcia?

 Prowadzeniem zajęć z WWR zajmuje się cały zespół specjalistów. W jego podstawowym składzie znajduje się psycholog, logopeda oraz pedagog (czasami o konkretnej specjalności – np. oligofrenopedagog, czyli pedagog pracujący z dziećmi z niepełnosprawnością umysłową czy tyflopedagog, czyli osoba specjalizująca się w pracy z dziećmi niewidzącymi). Pomagać dzieciom z zaburzeniami rozwojowymi mogą jednak również i inni specjaliści – wszystko jest tutaj uzależnione od potrzeb konkretnego dziecka, ale i potrzeb jego rodziny.                                 

Podstawa prawna

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. poz. 1635).

 

Przedszkole nr 34 z Oddziałami Specjalnymi i z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu

ul. Brysza 4

41-800 Zabrze

tel. 32 271 27 81

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Nasze przedszkole jest miejscem bezpiecznym i przyjaznym dzieciom. Dbamy o jak najlepszy rozwój naszych przedszkolaków, w tym również tych o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Zależy nam by dzieci dobrze się bawiąc poznawały otaczający je świat ale też rozwijały swoje zainteresowania i umiejętności. Dbamy o to by każde dziecko czuło się u nas dobrze.

 

 Maria Montessori  powiedziała:

”Czego nie ma najpierw w zmysłach, tego nie ma później w umyśle”

dlatego staramy się by nabywanie przez dzieci kompetencji i umiejętności odbywało się w sposób ciekawy dla dzieci, poprzez  doświadczanie, eksperymentowanie i praktyczne działania. Nasze przedszkolaki tańczą, malują, grają w gry, pieką, gotują, prowadzą ogród .

 

Metody pracy dostosowujemy do potrzeb i możliwości dzieci. Pracujemy wykorzystując różne metody np.: Metodę Ruchu rozwijającego Weroniki Sherborn, Metodę Dobrego Startu, Metodę Knillów, Terapię SI, Terapię Ręki, Psychomotorykę, Arteterapię i wiele innych.

W przedszkolu mamy 8 oddziałów:

  • 1 oddział ogólnodostępny,
  • 5 oddziałów integracyjnych
  • 2 oddziały specjalne.

 

Przedszkole usytuowane jest w centrum  Zabrza, a dojazd do niego jest bardzo dogodny. Budynek przedszkola pochodzący z 1891 roku przeszedł w 2015 gruntowny remont obejmujący między innymi termomodernizację.

W chwili obecnej pracujemy nad tworzeniem nowej strony internetowej przedszkola, w tym czasie odnośniki mogą nie funkcjonować prawidłowo. Prosimy o cierpliwość.